20. jun. 2023

Uni-login og digital enhed til medarbejdere på Hørsholm Skole

Når du starter som medarbejder eller studerende på Hørsholm Skole, vil du få tildelt et såkaldt Uni-login.


Et Uni-login bruges overalt i undervisningssektoren på diverse uddannelser og altså også i Folkeskolen.


Dette sker, når du bliver ansat:


  • Skolens administration skriver dig ind i skolens administrationssystem med dine stamdata, såsom cpr.nr., navn, adresse, tlf.nr. m.m.

  • Du får nu tildelt et Uni-login, som er tilknyttet institutionen Hørsholm Skole.
    Uni-login bruges til at logge på alle vores portaler.
    Det er muligt, at det er det samme Uni-login (brugernavn), som du tidligere har brugt på en anden institution - fx som elev eller studerende.
    Læs mere her: Hvad er Uni-login? Hvordan virker det?

  • Du kan logge ind på kodeskift.dk >> med MitID og tjekke dit brugernavn til Uni-login.
    Her kan du evt. nulstille din adgangskode.

  • Du får adgang til Aula, som er vores samarbejdsplatform. På Aula kan du kommunikere med ledelsen, kolleger, elever og forældre samt se skemaer og kalender. Læs mere om Aula her >>

  • Du får adgang til Docendo, som er vores fælles kalender. Alt hvad der skrives i Docendo, kan ses i kalenderen i Aula. Gå til Docendo >>

  • Du får adgang til MinUddannelse, som er vores læringsplatform. På MinUddannelse skal du lave evt. årsplaner, undervisningsforløb, ugeplaner, elevplaner m.m. Læs mere om MinUddannelse her >>

  • Du får adgang til Google Workspace for Education, som vi bruger vi til tekstbehandling og fildeling.
    Dvs. du får en Google konto med adgang til Google Docs, Slides, Sheets, Gmail, Google Drev m.m.
    Google Workspace for Education svarer til Microsoft Office 365. Læs mere om Google Workspace for Education her >>

  • Efter aftale med din nærmeste leder vil du evt. få tildelt en digital enhed, som du kan bruge både på skolen og derhjemme.
    Skolens IT-tekniker har fået besked på, at der skal klargøres en digtital enhed. 

    • Windows computer el.
    • Chromebook 
    • iPad (0.-3. årg.)
  • Alle pædagogiske medarbejdere har også adgang til Microsoft Office 365.
    Læs evt. mere her >>
    Men Google Workspace er vores foretrukne digitale værktøj til samarbejde og deling af mapper, dokumenter og filer

  • Som ansat i Hørsholm Komune har du adgang til Hørsholm kommunes Intranet for alle kommunalt ansatte.
    Her kan du bl.a. læse om de  personalegoder, du har som ansat i kommunen.
    Læs mere om Intranet her >>


  • Inden vi kan klargøre din digitale enhed, skal vi bruge dit Uni-login brugernavn OG adgangskode og dit Uni-login skal tilknyttes Hørsholm Kommune.

    Læs nedenstående


Sådan gør du første gang du skal bruge dit Uni-login som medarbejder eller studerende på Hørsholm Skole

Nedenstående trin for trin guide kan se noget uoverskuelig ud, men den er desværre nødvendig.
Nogle af billederne nedenunder kan være forældede - fx hedder det nu MitID og ikke NemID.

Hvis du har brug for hjælp til at komme igennem denne guide, er du meget velkommen til at kontakte IT-vejleder, Jan Hjorth på mail: jan.hjorth@hsko.dk og lave en aftale. 
Så gør vi det sammen        

1.
Gå ind på www.aula.dk

2.
Vælg login-metode: Uni-login


Du møder nu det velkendte Uni-login vindue (se længere nede).


3.
Udfyld brugernavn således:

dit uni-login@hsko.dk

 - og klik på Næste

Første gang du, som medarbejder på Hørsholm Skole, skal bruge dit Uni-login, er det meget vigtigt, at du husker at skrive hele brugernavnet inkl. vores domæne @hsko.dk i Uni-login vinduet, når du logger på Aula.

Eksempel:






















4.
Når du skriver @hsko.dk efter dit brugernavn i Uni-login vinduet og klikker på Næste, vil du møde det såkaldte IdP-vindue med Hørsholm Kommune logo.
Indtast din adgangskode og klik på Login.

Det såkaldte IdP-vindue (Hørsholm Kommunes login-vindue)

Hvis du kommer igennem IdP-vinduet, så er alt godt og din kode virker, som den skal i alle systemer.  

Gå til punkt 7, hvis du skal have klargjort en digital enhed (iPad, Chromebook eller Windows computer).

Hvis du ikke skal have klargjort en digital enhed, så kan du afslutte guiden her.

Hvis min kode ikke virker!


5.
Hvis din adgangskode til Uni-login ikke virker i IdP-vinduet, så skal du i stedet vælge at logge på kodeskift.easyiq.dk med MitID og nulstille din adgangskode.




6. 
På kodeskift.easyiq.dk kan du nulstille din adgangskode til Uni-login.
Klik på Min kode > Nulstil adgangskode




Forsøg nu igen at logge på www.aula.dk med dit Uni-login og din nulstillede kode, som ovenfor beskrevet. 

- Gå til punkt 1.



7.
Når du kan logge på Aula, som beskrevet ovenfor, så skal du sende en sikker besked på Aula til IT-tekniker, May S. Kamil med din adgangskode til dit Uni-login.
Hvis du er utryg ved at sende din adgangskode via Aula, så skriv til May S. Kamil og lav en aftale om at mødes på skolen.

Når vi har dit brugernavn og adgangskode til Uni-login, kan vi klargøre en evt. digital enhed.
Af tekniske grunde kan vi først klargøre en digital enhed, når du har været igennem det såkaldte IdP-vindue med dit Uni-login.


Hvis du har tekniske spørgsmål, så kan du kontakte IT-vejleder, Jan Hjorth på mail: jan.hjorth@hsko.dk eller på Aula.